“Casta” notarilor publici sau cardasia Stat-notar public
- articol aparut in ziarul Jurnalul National din data de 09/03/2008 -
Un subiect interesant de dezbatut (comparabil cu devalizarea unei banci sau chiar mai mult), ar fi subiectul Castei Notarilor Publici sau aceasta jucardasie Stat-Notar public, cum s-a format aceasta de-a lungul timpului, de-a lungul diferitelor guvernari. Este de asemenea interesant cum unele Legi si Hotarari pentru Notari chiar si Codul Fiscal au fost adaugite si modificate in interesul acestei “caste” la modul total neconstitutional total in defavoarea cetatenilor sai iar la o analiza mai atenta total si in defavoarea bugetului statului. Dar haideti sa privim simplu problema si sa vedem ce inseamna Notarul Public? Notarul Public este un functionar public cu plata liberalizata a serviciilor. Care este numarul lor pentru Romania? 1800 de ALESI.
Care a fost profitul realizat de ei pentru anul 2007? 360 milioane de Euro. (deci o medie de 200000 euro anual/notar - in SUA veniturile medii pentru un notar sunt de 40-60.000 USD la o piata si venituri medii total diferite de ale noatre). Cine plateste ? 20.000.000 de fraieri care nu stiu cum se formeaza pretul pe care il platesc. Prin Ordinul ministrului Justitiei nr. 943/C din 1 iulie 2005 (Norme Tarife Onorarii), precum si prin ordinul
1.145 din 112 august 2005 (norme, Tarife, Onorarii) ministrul Justitiei semneaza si doreste sa se asigure ca aceasta categorie de functionari ai (cu care se poarta foarte grijuliu) sai sa nu lucreze sub anumite tarife minimale. Nici o clipa statul nu se gindeste ca si in sectiunea a doua a ordinului la fel ca in prima onorariile minimale sa fie in sume determinate si sa salveze aproximativ 300 de milioane de euro pentru bugetul sau. Dar oare cine sunt cei 1800 de Alesi cu care statul este asa de grijuliu?
Prin presa s-au mai auzit ceva nume. Sa fie oare aceste nume legate si de modificarea de Cod Fiscal publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea 1, nr.707/19.10.2007, care la punctul 151 6, alineatul (5) din Codul Fiscal se modifica si va avea urmatorul cuprins :,,Codul Fiscal” (5)Camerele Notarilor publici vor actualiza o data pe
an expertizele privind valoarea de circulatie a bunurilor imobile care vor fi apoi communicate la directiile teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice. (semnat Calin Popescu Tariceanu, Bucuresti, 4. oct. 2007 - Nr.1.195 - sotia notar din octombrie 2007 - Octombrie a fost data de organizare a alegerilor).
Credeti in coincidente?
Aceasta modificare de Cod Fiscal va insemna pentru notari o crestere a profitului de cateva sute de milioane de euro (200??? 300???? Mai mult????) la finele anului 2008. Facem un pariu??
Aceasta casta care a cistigat 360 de milioane de euro în anul 2007 va stabili valoarea de circulatie a bunurilor la valori care sa le scada sau sa le creasca profitul???
Va vine sa credeti ca sarcina de stabilire a valorii bunurilor a fost desemnata notarilor care fac un profit direct in functie de Valoarea minima la metrul patrat de teren sau locuinta? Se mai practica oare asta undeva in lume? Este legal? Nu este oare sarcina Ministerului Finantelor sau autoritatilor locale (Primarii) sa fie un arbitru in acesta ecuatie? Sau este pur si simplu o gluma? Oficiul Concurentei nu are nici parere despre aceasta?? Sau nu are nici o parere despre intelegeri in vederea practicarii de preturi minimale? (parafate prin Ordin de ministru). Probabil aceasta institutie nu s-a format inca la noi. Dar daca este lege sau ordin de ministru, ce sa faca niste biete de institutii? Haideti sa mergem cu circul mai departe: Camera Notarilor dintr-un judet contracteaza o lucrare la un expert Anevar (din cei aproximativ 300 care exista intr-un judet) fara sa se stie stie dupa ce criterii a fost ales (notarii afirma ca lucrarea a fost licitata). Deci este o lucrare comandata unui expert, nu Directiei ANEVAR filiala judeteana respectiva, care ar trebui sa formeze o comisie din cel putin 10 membri, fiind vorba de stabilirea valorii de circulatie a bunurilor, valoare dupa care cetatenii platesc onorarii notarilor si taxe Statului.
Continuam??
Obiectivul lucrarii comandate expertului? Stabilirea valorii de piata a proprietatilor imobiliare.
Incercand sa obtin o lucrare efectuata de un expert pentru camera notarilor am fost refuzat, spunandu-mi-se ca lucrarea este confidentiala. Deci continutul lucrarii dupa care noi platim taxe cand tranzactionam ceva este confidential, nu public, fara a fi publicata pe un site si fara posibilitatea de a fi contestata inainte de a fi pusa in aplicare si comandata de camera notarilor care obtin profit direct din valorile de expertiza. Lucrarea in sine cu continutul ei este o pacaleala prin simplul fapt ca preturile pentru proprietatile imobiliare din diferite zone sunt fixe si nu exista o plaja de preturi (intre un minim si un maxim). Deci daca gasim in expertize preturi care sunt mult peste valoarea de piata a imobilului respectiv avem dreptul sa ne gandim ca este o hotie institutionalizata si atent planificata.
Daca pana in 2007 aveati dreptul sa efectuati o alta expertiza comandata la un expert ANEVAR (in situatia in care existau diferente intre valoarea reala de tranzactionare a bunului si valoarea din grila notarului) incepand din 2008 vi s-a luat acest drept prin modificarile de Cod Fiscal pct 151 -5, in aplicarea articolului 77-1 alineatul (4) din Codul Fiscal se modifica si va avea urmatorul cuprins: ,,Codul Fiscal” (4) Impozitul prevazut la alin.(1) si (3) se calculeaza la valoarea declarata de parti in actul in care se transfera dreptul de proprietate sau dezmembramintele sale. In cazul in care valoarea declarata este inferioara valorii orientative stabilite prin expertiza intocmita de camera notarilor publici, impozitul se va calcula la aceasta valoare.
Oare cine cistiga din acesta modificare de Cod Fiscal.?? Cate zeci de milioane de euro aduce aceasta modificare a Codului Fiscal, domnilor notari ?? Un pariu ??
O alta modificare a Codului Fiscal la capitolul Norme Metodologice - 151.6 spune la punctual 6 . Punctul 151.7 in aplicarea articolului 77. alineatul (6) se modifica si va avea urmatorul cuprins: ,,Codul fiscal’’ (6) Impozitul prevazut la alineatul ( 1 ) si (3) se va calcula si se va incasa de notarul public inainte de autentificarea actului sau dupa caz intocmirea incheierii de finalizare a succesiunii. Impozitul calculat si incasat se vireaza pina la data de 25 a lunii urmatoare celei care a fost retinut.
Va vine sa credeti?
Din tranzactiile imobiliare in anul 2007 s-au colectat impozite la stat de aproximativ 1 miliard de euro din cunostintele mele. (informatie ce trebuie verificata). Daca continuam sirul aproximativ 100 mil. euro/luna (impozite datorate statului din tranzactiile
imobiliare) stau rataciti prin conturile d-lor notari in data de 25 a lunii urmatoare, cand trebuie predati statului. Statul, care de obicei este foarte grijuliu cu bugetul sau vesnic cu probleme, îşi permite ca aprox. 100 mil.de euro sa ii fie livrati cu asa intirziere.
Oricum tampitii de vanzatori sau cumparatori trebuie sa plateasca la valoarea de piata la care spun notarii chiar daca sint fraieriti pe fata.
Urmatoarele institutii ce parere au despre aceasta??
1.Ministerul Finantelor?
2.ANEVAR ?
3.Protectia Consumatorului?
4.Oficiul Concurentei?
5.Ministerul Justitiei?
1. Ministerul finantelor
In plus notarii (functionari publici cu servicii liberalizate) aduc o suma importanta bugetului statului alaturi de onorarii frumusele. Si aici se naste o legatura de iubire. Mai ales ca cei 1800 de alesi au multi dintre ei sotii in Guvern, Presedentie, deputati, senatori, care pot usor modifica Codul Fiscal sau Legile in asa fel incat alesii sa isi creasca onorariile avand si pretextul ca aduc mai multi bani la buget. Daca domnii notari ar avea un salariu fix 3000 euro/luna, statul ar castiga 300 de mil. de euro la bugetul sau.
De ce este statul atat de dispus sa piarda bani acestia?? Cine sunt oamenii in favoarea cui statul pierde acesti bani?? Vorbim de acesta suma raportandu-ne la 2007, nu la anul 2008 cu Codul Fiscal modificat asa cum s-a aratat mai sus. Pentru 2008 o sa vorbim de 500-600 de mil. de euro.
2.ANEVAR. Aceasta institutie care ar trebui sa observe
daca membrii ei executa lucrarile dupa Normele AENEVAR, daca este legal ca preturile de expertize sa fie fixe, nu plaje de preturi pentru diferite zone, nu spune nimic.
In plus isi lasa cateva mii de membri fara obiect de activitate, din cauza modului cum s-a modificat Codul Fiscal. Nu face nici o sesizare niciunde pentru ilegalitatea unde duce aceasta modificare a Codului Fiscal in formarea preturilor. Nu urmareste nici un model vestic al acestei institutii si al rolului important pe care aceasta il are in piata. Deocamdata pentru unul din obiectele sale de activitate – Fixarea preturilor bunurilor imobiliare pare ca raspunde comenzilor Camerei notarilor.
3.Protectia consumatorului
Consumatorul este obligat sa plateasca la valoarea de grila (asa pacalita cum este ), fara a avea posibilitatea de a efectua o alta expertiza asa cum a avut dreptul pana in 2007, atunci cand exista neconcordante. Adica Camera Notarilor iti spune/plateste la valoarea la care spunem noi altfel nu se poate face contractul.(si se scuza cu Codul Fiscal si expertiza). Nu stiu cum se numeste din punct de vedere legal aceasta situatie. Institutia Protectia Consumatorului –nici o reactie.
4.Oficiul Concurentei
Nu stiu ce parere are acesta institutie despre intelegeri in vederea practicarii de preturi minimale care mai sunt parafate si de Ministerul Justitiei.
5.Ministerul Justitiei
Acesta categorie de angajati sunt din cate stiu eu ai ei. Poate sa spuna ceva rau de ea cind parafarea
Taxelor si Onorariilor practicate de notari se face de catre Ministerul Justitiei (numai parafa ministru secretar de stat si o semnatuara fara nume). Ce spune acest minister despre legalitatea stabilirii preturilor de piata de catre notari care fac profit direct din acest nivel ?? De ce aceasta institutie nu impune preturi fixe pentru toate operatiunile notariale si sa aduca un surplus la bugetul de stat? Sau de ce ministerul parafeaza preturi minimale pentru tarife si taxe notariale? De ce operaratiunile notariale nu pot fi executate si de avocati (ex.SUA), iar piata preturilor pentru aceste operatiuni sa fie liberalizata?
Umbland prin acest hatis, nu poti sa nu observi cum de-a lungul diferitelor guvernari cei de la putere si-au amplasat apartinatorii in posturi de notari si unele Legi si Hotarari chiar si Codul Fiscal s-a modificat pentru a le crea noi parghii de profit, bagand pumnul in gura consumatorului si nelasandu-i nimic de ales.
Profitul estimat pentru 2008 pentru cei 1800 de alesi cu modificarea de Cod Fiscal? Cu siguranta peste jumatate de milliard de euro. Probabil cand profitul acestora se va apropia de un miliard de euro cam cat este bugetul Romaniei pentru sanatate cineva se va sesiza si va vorbi de aceasta categorie ca si despre baietii destepti din energie. Restul de 20 de milioane de cosumatori – Fraieri ce trebuie sa plateasca dupa cum spun Alesii. Daca nu sunteti interesati de acest subiect, va rog sa il transmiteti celor care considerati ca ar putea fi.
Cu consideratie, Un om din restul de 20 de milioane.