Realizarea Cadastrului General prioritate ABSOLUTA
- articol aparut in Cronica Romana din data de 02/03/2015 -
Domnule VALERIU MANOLACHE haideti sa vorbim putin si sa familiarizam cititorii cu notiunile de cadastru, intabulare. De ce sunt atat de importante aceste notiuni?
Primul lucru pe care l-a facut omul cand a aparut pe pamant a fost sa deseneze pe nisip, pe pamant, pe peretii unei stanci, a unei pesteri, teritoriul, o harta. Acest gest nu a fost, insa, unul intamplator pentru ca de aici rezulta unde este sursa de apa, sursa de hrana, locul cel mai prielnic de vanatoare, pescuit, cum se delimita teritoriul unui trib de cel al triburilor vecine etc. Harta a aparut cu mii de ani inainte, nu este un moft postdecembrist al unora care s-au trezit si ei sa desfasoare o activitate pentru a castiga niste bani, asa cum ni se reproseaza uneori.
Se stie ca pamantul, in general, a fost o sursa de conflicte de-a lungul istoriei. Sunt de notorietate conflictele dintre regiuni, tari, multe dintre acestea plecand de la inexistenta unei harti, a unor zone controversate, care erau vizate de o tara sau alta. De ce spre exemplu Napoleon Bonaparte a venit cu un sistem de cadastru? A avut o explicatie foarte simpla. El vroia sa stie cati bani are de luat din teritoriile pe care le-a ocupat. Si atunci ajungem la una dintre componentele cadastrului care este cea economica. Pana la urma, fiecare trebuie sa contribuie proportional catre stat cu ceea ce detine. Istoric , cadastrul s-a dezvoltat ca sistem, in special in perioada Mariei Tereza, perioada Austro-Ungariei, care a preluat acest sistem de cadastru de la Napoleon, pentru ca au realizat rapid ca este vorba de o ideea buna sa stii ce suprafete de teren si proprietati detii. Mai este si componenta tehnica pentru ca niciodata nu vei putea lua niste decizii corecte si fundamentate pana nu stii ce ai, cum arata, despre ce dimensiuni si suprafete vorbesti. Lucrul acesta se regaseste la nivelul fiecarui individ in mod curent. Daca un individ vrea sa-si cumpere, spre exemplu, mocheta, cum procedeaza? Isi masoara camera. Isi calculeaza suprafata, ca sa stie cat are de cumparat. Este un element de normalitate. Si noi ca stat trebuie sa stim ce exista, unde exista, ce forma are, cui apartine, cine este proprietarul si intr-un final ajungem, inevitabil, si la partea fiscala.
Sa inteleg ca, pana la urma, cadastrul este un fel de politie a pamanturilor?
Legea cadastrului are trei componente: tehnica, juridica si economica. V-am explicat ce inseamna componenta tehnica: forma, dimensiunea, pozitionarea. Din punct de vedere juridic trebuie sa stim cui apartine pe baza unor documente. Si trei, considerentul fiscal.
Ce se intampla la noi?
Cadastrul asa cum este definit si prin legea 7/1996 are aceste trei componente. Primele doua dintre acestea, cea tehnica si juridica, intr-o masura relativ haotica, neorganizata, nestructurata, sunt la fel de haotice ca in anul 1999 cand a inceput sistemul de carte funciara. De componenta economica nimeni nu vorbeste pentru ca, pana la urma, pe mine ca stat, ca reprezentant al statului, trebuie sa ma intereseze nu numai unde si ce suprafata are fiecare, ci trebuie sa ma intereseze si ce am de luat ca impozite si taxe de la acel cineva.
Ce inseamna, pana la urma, cadastrul?
Cadastrul este o politie a pamanturilor. Trebuie sa stii sa controlezi aceste elemente. Ce se intampla la noi? Spre exemplu, dam niste legi precum Legea 18/1991, cu reconstuituirea dreptului de proprietate unde dam niste titluri de proprietate desi nu stim cu certitudine unde sunt acele parcele, acele terenuri, pe care statul le da cuiva. Proprietarul primeste o hartie si de aici incep problemele. Pentru ca terenul respectiv pe care are drept de proprietate pentru a putea fi tranzactionat, urmeaza niste succesiuni, trebuie mai intai identificat. In momentul in care aceasta treaba s-a facut gresit, eronat, de la inceput, problemele sunt numeroase.
Cum trebuia procedat?
La inceput trebuia sa masuram ceea ce impartim si atunci imparteam doar ceea ce exista in realitate. Acum daca adunam titlurile de proprietate emise, suprafetele inscrise acolo, cred ca depasim cu mult suprafata Romaniei. Daca eu am, spre exemplu, o tarla de 100 de hectare si stiu acest lucru, emit 100 de titluri pentru un hectar , nu mai multe, dar stiu sigur ca toti cei care au titlu de proprietate pot beneficia de pamantul aferent. Din pacate, la noi nu s-a intamplat acest lucru. Oricat ar spune unii colegi de-ai mei care sunt in administratie ca totul este minunat, perfect. Cred ca lucrurile nu stau minunat, ba din contra as zice, pentru ca am o experienta profesionala de peste 30 de ani in domeniu. Cred ca stiu foarte bine ce vorbesc despre acest subiect.
Care este diferenta dintre cadastrul sporadic si cadastrul general sistematizat? Cum trateaza tarile, hai sa le spunem civilizate, problema cadastrului?
Ce inseamna acest cadastru sporadic pe intelesul tuturor?
Inseamna ca proprietarul nu mai poate tranzactiona, inchiria, schimba buletinul, pana cand nu are casa intabulata. Prin acest lucru s-a generat un sistem in care, ici-colo, functie de momentul in care cetateanul era obligat sa ajunga la intabulare, au aparut, ca ciupercile, niste documentatii privind intabularea, executate pe banii cetateanului si care nu au fost controlate din punct de vedere tehnic. Si spun asta pentru ca, cel putin pana in 2003-2004, aceste lucrari de intabulare care se avizau tehnic vorbind, si ma refer la forma , dimensiunea si pozitionarea unei parcele, nu au fost bagate intr-un sistem, intr-o harta digitala. Spre exemplu, venea Ionescu si desenai conturul parcelei acestuia desi pe restul strazii nu mai era nimeni. Venea peste un an vecinul lui Ionescu care isi facea intabularea cu o alta firma si de aici apareau problemele. Bineinteles ca sunt niste tolerante tehnice admise, niste ratiuni si explicatii tehnice, si veti vedea ca daca veti pune zece oameni sa masoare acelasi lucru veti vedea ca vor exista diferente. Diferente rezonabile, de cativa centimetri, zeci de centimetri, cu conditia sa lucreze toti profesionist. Si aici atingem un alt subiect extrem de delicat, care trebuie si el dezbatut pe larg, si anume autorizarea.
Parcelele acestea pe masura ce apareau au intrat intr-un sistem electronic, digital, si am observat ca fie sunt suprapuse, fie exista goluri semnificative pe aceasta harta digitala. Lucrul acesta putea fi prevenit cu conditia sa fi lucrat foarte bine, profesionist, de la inceput. Si nu lucrand intr-un sistem de cadastru sporadic in care cetateanul este nevoit sa isi plateasca lucrarea, ci intr-un cadastru general sistematic. Peste tot , vorbesc de tarile cu experienta democratica, tari care au atiut sa preia ce este bun si sa continue la alti parametri acest lucru bun. Toate lucrarile de cadastru in aceste tari au fost facute de stat. Iar rezultatele sunt laudabile. Statul a platit realizarea cadastrului general, dupa care lucrarea per ansambul a fost gestionata in moduri diferite de la o tara la alta. Fie ca au dat spre concesionare genul acesta de lucrare unor firme, unor specialisti in domeniu, care au obligatia, spre exemplu in Italia, sa faca acest lucru.
Cum stau in realitate lucrurile?
Este un specialist, o firma, care a concesionat intabularea dintr-o comuna. Aceasta firma tine planurile la zi si are obligatia ca tot ce apare, dispare, tot ce se modifica, sa le actualizeze si pentru acest lucru este platita cu un procent din taxele si impozitele colectate de municipalitate. Este o forma de lucru. In alte state sunt alte forme de lucru. Se ocupa, de tot, statul, care controleaza toate aceste informatii si executa lucrari cu diferite firme din domeniu.
Situatia in Romania, daca am inteles bine, este una haotica, in contextul in care statul refuza sa se implice financiar si nu numai in reglementarea rapida a acestei probleme. Cine are interesul sa persiste aceasta confuzie generalizata?
Din pacate, la noi lucrul acesta nu s-a intamplat si asta nu a facut decat sa accentueze prima greseala, cea de la Legea 18/1991, cand s-a impartit fara sa stie ce se imparte. Pentru ca s-a adaugat si componenta juridica potrivit careia au aparut carti funciare care, din pacate, nu se leaga unele cu altele. Apar distantate, suprapuse, si acest lucru a accentuat fenomenul de dezordine tehnica si juridica.
De curand, prin 2010, in baza unui acord de imprumut pe care Romania l-a avut cu Banca Mondiala, acord care avea ca scop finantarea lucrarilor de cadastru general, proiectul CESAR. Au fost doua licitatii, a inceput primul proiect CESAR 1, cu un numar de 19 U.A.T.-uri (Unitate Administrativ Teritoriala), apoi peste doi ani, prin 2012, a fost a doua licitatie cu CESAR 2, cu un numar de 35 de U.A.T.-uri. Din 2010, respectiv 2012, au trecut cinci, respectiv trei ani, si inchipuiti-va ca nici acum nu s-au finalizat cele doua proiecte. Si nu s-au finalizat din cateva motive. Si nu pentru ca executantii sunt de slaba calitate, desi au fost si unele cazuri de acest tip pentru ca atunci cand este vorba de banii Bancii Mondiale, licitatiile sunt pe regulile Bancii Mondiale, unde se poate inscrie oricine. Si au venit unele firme din afara care habar nu aveau, daca pot spune asa, despre cadastru, era o bariera de comunicare, nu stiau mai nimic despre situatia de la noi, si au dat un rateu urias. Spre exemplu o firma din Grecia, tara in care cadastrul nu exista nici in prezent. Sunt nemultumit, insa, cand ma refer la firmele autohtone, de traditie din Romania, cu o experienta profesionala si capacitate logistica certa si care datorita sistemului au fost practic impiedicate sa finalizeze la timp lucrarile. Va pot spune ca si firma pe care o detin este implicata in aceste proiecte si va pot certifica ca situatia este de cosmar.
Sa va spun mai intai ce reprezinta acest proiect. Iei spre exemplu o comuna, un U.A.T., pe care trebuie sa-l masori complet. Asta inseamna cadastru general. Inventariezi tot ce exista pe acel U.A.T.. Dupa care atasezi actele pentru fiecare parcela gasita care poate fi proprietate privata sau proprietate publica, proprietatea statului, in functie de ce discutam si ma refer aici la calea ferata, autostrada, drum national. Fiecarei parcele i se ataseaza un proprietar. Lucrurile par simple si tehnic, din punct de vedere al masuratorii, sunt chiar simple. Problema a aparut in momentul in care a trebuit sa preiei date validate anterior de catre oficiile de cadastru. Si atunci incepi sa gasesti tot felul de inadvertente. Asa cum vs spuneam, fie parcelele sunt suprapuse, fie nu se stie cine este proprietarul, fie sunt titluri de proprietate emise la date diferite pentru acelasi proprietar, lucru de neconceput. Adica Ionescu are un titlu pentru un hectar dat astazi si mai are un titlu pentru un hectar dat acum doi ani. Care este cel bun din cele doua? Nu se stie!
In Romania exista, totusi, Agentia Nationala de Cadastru, plus oficii judetene care se subordoneaza acesteia. Nu ar trebui ca aceasta institutie sa intervina rapid pentru clarificarea cat mai rapida a acestei situatii?
De la oficiile de cadastru nu obtii prea multe informatii pentru ca in general sistemul, cu precadere in ultimii zece ani, si va spun asta din relatia pe care o am cu administratia, se simte o lipsa tot mai evidenta a autoritatii statului. Nu este posibil sa se ajunga la un fel de enclavizare. Romania este una singura, tocmai de aceea avem un guvern central, tocmai de aceea avem o Agentie Nationala de Cadastru, plus oficiile judetene de cadastru care sunt subordonate agentiei. Daca institutia centrala, spre exemplu, da o dispozitie oficiilor judetene, acestea sunt obligate sa o puna in aplicare imediat. Agentia Nationala de Cadastru este subordonata Ministerului Dezvoltarii Regionale. Din pacate la noi de la un an la altul situatia se deterioreaza pe fondul lipsei de autoritate a statului. Cata vreme conducerile institutiilor descentralizate, la nivelul unui judet, sunt numite pe criterii politice, niciodata cel care a fost numit in functie de "jupanul" sau politic, nu va face altceva decat sa apere interesele celui/celor care l-au numit si il sustin in aceasta functie. Este foarte simplu! De aici pana la blocarea, tergiversarea, spuneti-i cum vreti, a realizarii cadastrului general este doar un pas. Nu se dau titlurile de proprietate, se genereaza amanari si confuzii, si atunci cand, o firma incepe o lucrare in acest domeniu, te trezesti cu replici, total inacceptabile, de o sfidare maxima. "O fi in caietul de sarcini ca aveti documentele pe U.A.T.-ul respectiv, dar la noi la oficiul de cadastru situatia sta altfel". Si se blocheaza totul si nu poti depasi institutional acest blocaj.